Obniżanie podatków własnej działalności gospodarczej dzięki posiadaniu psa
Czas czytania: 4 min
PIES JAKO KOSZT UZYSKANIA PRZYCHODU
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Wyjątkiem są koszty wymienione w art. 23 PIT i art. 16 CIT. Wśród wyłączonych kosztów znajdują się m.in. grzywny, pożyczki, darowizny, wydatki na cele reprezentacyjne czy prywatne.
W związku z tym, aby móc zaliczyć psa do kosztów uzyskania przychodów, należy wykazać, że pies spełnia następujące przesłanki:
– został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;
– jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;
– pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
– poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
– został właściwie udokumentowany.
Oznacza to, że pies musi być wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności, a nie dla celów prywatnych. Podatnik musi też posiadać dowody zakupu psa i wydatków z nim związanych.
PIES JAKO OCHRONIARZ, REKLAMA, TERAPEUTA
W zależności od rodzaju i charakteru działalności, pies może pełnić różne funkcje, które mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Przykładowo, pies może służyć jako:
– ochroniarz. Jeśli pies ma za zadanie chronić siedzibę firmy, magazyn, sprzęt, dokumenty czy, to wydatki na jego zakup, wyszkolenie, wyżywienie, opiekę weterynaryjną i szczepienia mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 8 listopada 2021 r.
– reklama. Jeśli pies promuje firmę, np. poprzez występowanie w materiałach marketingowych, reklamach, logo, nazwie, stronie internetowej czy mediach społecznościowych, to wydatki na jego zakup, utrzymanie i wykorzystanie w działaniach reklamowych zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość może dotyczyć np. firm związanych z branżą zoologiczną, weterynaryjną, szkoleniową, hotelową czy turystyczną;
– terapeuta. Jeśli pies ma za zadanie wspierać podatnika lub jego pracowników w radzeniu sobie ze stresem, poprawiać ich samopoczucie, motywację, produktywność czy relacje z klientami. Wówczas wydatki na jego zakup, utrzymanie i wykorzystanie w działaniach terapeutycznych zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów. Taka możliwość może dotyczyć np. firm związanych z branżą medyczną, psychologiczną, edukacyjną, opiekuńczą czy artystyczną.
W każdym przypadku należy pamiętać, że podatnik musi wykazać, że wydatki na psa są celowe. To znaczy dążą do uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto, że pies jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej działalności. W przeciwnym razie, organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do odliczenia tych wydatków i nałożyć dodatkowe zobowiązania podatkowe.
PODSUMOWANIE
Posiadanie psa może być nie tylko źródłem radości, ale także sposobem na obniżenie podatków związanych z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Aby móc wrzucić psa w koszty firmy, należy spełnić określone warunki. Te ostatnie zależą od rodzaju i charakteru działalności oraz funkcji, jaką pies pełni w niej. Warto więc sprawdzić, czy pies może być uznany za koszt uzyskania przychodów i jakie wydatki z nim związane można odliczyć od podatku. W razie wątpliwości, zawsze można skorzystać z pomocy profesjonalnego księgowego lub doradcy podatkowego.
TO TEŻ CIĘ ZAINTERESUJE
ABC opieki nad zwierzętami domowymi
Czym się kierować przy wyborze rasy psa?
Efekt Lassie, czyli nie kupuj psa po wyjściu z kina
Humanizacja zwierząt. Tak, ale w granicach rozsądku
Pies, kot oraz żadne inne zwierzę nie jest lekiem na depresję
Wybrane dla Ciebie
Myślenie, które szkodzi. Mity o psach
Na powszechne wyobrażenia o psach wpływa wiele czynników: antropomorfizacja, kultura i rozrywka (filmy, książki) oraz opowieści przekazywane słownie, które niewiele mają wspólnego z aktualną wiedzą na temat kynologii. Nawet wśród właścicieli psów nadal funkcjonuje wiele mitów o psach. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze, fałszywe przekonania na temat psich zachowań oraz sposobu ich funkcjonowania.
czytajCo słyszy Twój pupil, gdy mówisz „dobry pies”?
Jednym z popularnych psich mitów jest twierdzenie, że psy rozumieją wyłącznie intonację, a nie znaczenie ludzkiej mowy. Jak jest naprawdę?
Z pewnością nie ma sensu opowiadanie swojemu sznaucerowi, jak było dzisiaj w pracy, bo nasz towarzysz niewiele z tego zrozumie. Nie oznacza to jednak, że psy nie mają zdolności rozumienia niektórych słów.
Czy siadanie papug na głowie jest objawem dominacji?
Pytanie często zadawane przez właściciele papug: czy pozwalać siadać papudze na głowie? W ciągu wielu lat, w polskim Internecie pojawiło się bardzo dużo mitów dotyczących życia z papugami. Warto poznać prawdziwe znaczenie takich zachowań, zamiast powielać mity dotyczące dominacji papug nad ludźmi.
czytajJak założyć akwarium? Relacja z marketu zoologicznego Family Pets & Zoo w Świeciu (podcast, zdjęcia)
Jak założyć akwarium? Jakie są najczęstsze błędy początkujących akwarystów? Posłuchaj najnowszego odcinka Pets World Podcast, który nagraliśmy w markecie zoologicznym Family Pets & Zoo w Świeciu.
czytaj