Magia psa w reklamie. Dlaczego działa?

Dobra reklama oddziałuje na odbiorcę i wchodzi z nim w jakąś formę relacji. Jest to łatwiejsze, jeśli budzi emocje, a te najłatwiej wywołać za pomocą kontrowersji lub… angażując do reklamy psy albo dzieci.
AUTOR: Monika Dachowska

Czas czytania: 6 min

Poznaj kampanie reklamowe, które chwytają za serce i dowiedz się, z jakiego powodu to właśnie owczarek staroangielski przekonuje Cię do kupienia puszki farby.

DLACZEGO LUBIMY REKLAMY Z PSAMI?

Obecność czworonoga w reklamie wzbudza pozytywne skojarzenia. Większość ludzi lubi psy i utożsamia je z lojalnością. W reklamach często widzimy rasy psów powszechnie uznawane za “słodkie” czy “ładne”, jak np. border collie (nie bez znaczenia jest też oczywiście współpraca na planie). Co jeszcze ma znaczenie? Możliwość utożsamienia się z aktorami, grającymi w spocie – jeśli jest to rodzina, to najczęściej towarzyszy im pies.  Większość rodzin, w których są dzieci, posiada również psa. Ponadto obecność pupila sprawia, że reklama wydaje się bardziej autentyczna. Czworonogi są postrzegane jako uczciwe, a tym samym zwiększają “uczciwość reklamy”.

Badania udowadniają, że konsumenci są bardziej podekscytowani zakupem, jeśli w oglądanej reklamie występuje pies! Co ciekawe, efekt ekscytacji występuje w przypadku decyzji zakupowych niezwiązanych z branżą zoologiczną. Obecność psa sprawdza się w reklamach nakierowanych na wzrost i zysk. Z kolei koty oddziałują na konsumentów w kontekście bezpieczeństwa oraz profilaktyki, dlatego będą odpowiednie, gdy chcemy wywołać u odbiorcy strategię braku straty i unikania ryzyka (The Pet Exposure Effect: Exploring the Differential Impact of Dogs Versus Cats on Consumer Mindsets, 2022).

CHILDHOOD DOG – EFEKT WSPOMNIEŃ

Wszyscy pamiętamy tego jednego psa z dzieciństwa. Tzw. pierwszy family dog budzi duże emocje, które wykorzystują reklamodawcy. Gdy na ekranie pojawia się szczęśliwa rodzina, a akcja jest skupiona na relacji dziecko-family dog, pozytywny wizerunek marki jest budowany przez pryzmat pozytywnych emocji do psa w naszych wspomnieniach.

Częściowo tym motywem posłużył się Amazon w 2023 roku podczas reklamy na Super Bowl (“Saving Sawyer”). Reklama opowiada o rodzinie z psem po okresie lockdownu, która wraca powoli do normalnego trybu życia, a pies nagle czuje się opuszczony i doświadcza lęku separacyjnego. Ze strachu niszczy przedmioty, dlatego jego właściciele chcą rozwiązać ten problem i zamawiają transporter. Pojawia się niekomfortowe uczucie, że postanowili pozbyć się Sawyera, ale tak naprawdę chodziło o przywiezienie kolejnego członka rodziny, który pomoże uporać się głównemu bohaterowi z emocjami. Na początku i na końcu reklamy widzimy psa (a później psy) w łóżku razem z dzieckiem.

pies w reklamie

PSIE MASKOTKI MAREK

Epizodyczne role w reklamie to jedno. Bycie maskotką marki jest zdecydowanie bardziej złożone. Według marki Dulux zaangażowanie owczarka staroangielskiego było kompletnym przypadkiem. Oryginalnym “psem Duluxa” był Shepton Dash, który biegał po planie i bawił się z dziećmi. W trakcie zdjęć przyciągnął wzrok realizatorów i tak od 1961 roku mówi się o “psie od Duluxa”.

Firma Greyhound Corporation zaangażowała do działań reklamowych Lady Greyhound, rasowego charta. Był to strzał w dziesiątkę, szczególnie że charty są utożsamiane z szybkością. Skojarzenia z chartami świetnie nawiązywały do wyróżników autobusów Greyhound. Lady Greyhound podróżowała po całym kraju i była gościem różnych wydarzeń specjalnych, np. wyborów Miss Universe.

Według badań (The Psychology of Using Animals in Advertising, 2014) najczęściej wykorzystywane w reklamach są psy, później koty, a następnie konie. A co gdyby… zaangażować więcej niż jeden gatunek? Budweiser postanowił to sprawdzić i na Super Bowl wypuścił reklamę z udziałem szczeniaka labradora oraz konia rasy Clydesdale.

CZY PIES JES SPOSOBEM NA UDANĄ REKLAMĘ

Nie, sama obecność czworonoga na pewno nie jest warunkiem udanej reklamy, ale… na pewno pomaga, ponieważ dobrze poprowadzona narracja porusza najczulsze struny. Przykład? Reklama Allegro, która, chociaż powstała 8 lat temu, nadal wzrusza.

PODSUMOWANIE

Obecność psa w reklamie pomaga nawiązać emocjonalną więź z produktem lub usługą. Przybliża też samą markę do konsumenta. Nie jest to jednak uniwersalna zasada – wpływ zależy od uwarunkowań kulturowych. W europejskich warunkach to właśnie pies będzie symbolizował lojalność, przyjaźń, rodzinność i delikatność. Z kolei np. w Japonii w celu przedstawienia wartości kojarzonych z towarzyskością oraz pozytywnymi emocjami, będzie łatwiejsze z użyciem w reklamie kota. Warto pamiętać, że sama rola psiego aktora nic nie sprzeda. To jedynie pomoc w budowaniu historii lub tożsamości marki.

TO TEŻ MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Pies kradnie ze stołu

Czy psy oglądają telewizję?

Kynofobia, czyli lęk przed psem

Jak oduczyć psa spania w łóżku?

Myślenie, które szkodzi. Mity o psach

Co słyszy Twój pupil, gdy mówisz „dobry pies”?

Pets at work. Wymysł czy znak naszych czasów?

Efekt Lassie, czyli nie kupuj psa po wyjściu z kina

Jak zadbać o formę zwierzaka w okresie zimowym? (podcast, zdjęcia)

Obrona zasobów u psów: Zrozumienie i zarządzanie problemem behawioralnym

Jak działa psi słuch, czyli dlaczego Twój pies wybrałby Beethovena zamiast Sanah?

Agresja u psów – fakty i mity. Rozmowa z zoopsycholożką i trenerką psów Dominiką Iwanek (podcast, zdjęcia)

Nie zostawiaj zwierzaka w kwaterze. Zabierz go ze sobą na seans – rozmowa z Patrycją Blindow z kina „Żeglarz” w Jastarni

Wybrane dla Ciebie

Jak wytłumaczyć dziecku śmierć pupila?

Zapraszając pupila do naszej rodziny, nieuchronnie czeka nas moment, w którym będziemy musieli się z nim pożegnać. Śmierć bliskiego zwierzęcia jest porównywalnie bolesna do utraty ludzkiego przyjaciela. Jak więc ułatwić dziecku zmierzenie się z tym trudnym zadaniem, kiedy sami cierpimy?

czytaj

Jak bezpiecznie podróżować z psem? Rozmowa z Agnieszką Mruk i Małgorzatą Płócieniczak z Amibelle (podcast, zdjęcia)

O czym warto pamiętać przed dłuższą podróżą z psem? Jak zadbać o bezpieczeństwo pupila w samochodzie? Odpowiedzi na te pytania znają Agnieszka Mruk i Małgorzata Płócieniczak z Amibelle, producenta akcesoriów dla psów i kotów.

czytaj

PBFD, czyli śmiertelna choroba wirusowa papug

W populacji papug hodowanych w domach występują poważne choroby wirusowe, spośród których PBFD budzi szczególne obawy opiekunów. Niezależnie od tego, czy mamy papugi lub dopiero planujemy ich przygarnięcie, wiedza o PBFD może pomóc w uniknięciu tej choroby lub jak najwcześniejszym rozpoznaniu jej objawów.

czytaj

Wózki dla psów w marketach – skąd się wzięły?

Obecnie mamy coraz większą wiedzę na temat psich potrzeb. Nie od dziś wiadomo, że pozostawianie pupila samego przed sklepem jest dla niego bardzo krzywdzące. Wiele psów w takiej sytuacji myśli, że zostało porzuconych przez właściciela. Zdarzają się też kradzieże zwierząt sprzed sklepów lub lokali usługowych.

czytaj

  • ZDROWY PUPIL

  • Zobacz bezpłatne poradniki dotyczące pielęgnacji i żywienia małych zwierząt domowych. Więcej materiałów w dziale Pobierz